Niebezpieczne produkty znikają z rynku. Producent może wykupić polisę

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Newseria Biznes, (em) | redakcja@agropolska.pl
25-01-2017,9:45 Aktualizacja: 25-01-2017,10:19
A A A

W UE wycofywanych jest z rynku średnio 13 produktów spożywczych tygodniowo, m.in. z powodu błędów w etykietach dotyczących alergenów, obecności bakterii czy substancji zewnętrznej. Producentów wyrobów może to kosztować miliony euro.

- Coraz częściej z mediów czy organów kontroli spożywczej dowiadujemy się o tym, że jakiś produkt na rynku jest skażony bądź zanieczyszczony, wyrządza szkody osobowe, więc musi być wycofany. Zdarza się, że producent bądź dystrybutor wykonuje taką operację na własny rachunek, co wiąże się z dużymi kosztami - podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Michał Krukowski, specjalista ds. ubezpieczeń OC i zarządzania kryzysowego w AIG Europe Limited.

ceny produktów spożywczych, produkty spożywcze, handel, podatek handlowy, Michał Sadecki, Polska Grupa Supermarketów

Produkty spożywcze podrożeją. Handlowcy żyją w niepewności

Miniony rok nie był łatwy dla handlu. Z jednej strony wzrost wynagrodzeń i program Rodzina 500+ napędzały sprzedaż detaliczną, ale z drugiej zapowiedź wprowadzenia podatku handlowego spowodowała, że branża funkcjonowała w dużej niepewności. - Rok...

Najczęściej wycofywane są z rynku  owoce i warzywa (634 przypadki w UE w 2015 roku), produkty zawierające orzechy i nasiona (477), produkty mięsne i drobiowe (335) oraz mleczne (152). Wynika to przede wszystkim z błędów na etykietach dotyczących alergenów, skażenia mikrobiologicznego czy obecności substancji zewnętrznej.

W 2015 roku w krajach UE odnotowywano w tygodniu średnio 13 przypadków wycofania produktów, w USA 9, zaś w Polsce w całym 2014 roku odnotowano 133 przypadki.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów informuje, że postępowanie administracyjne wobec producentów podejrzanych o niedochowanie zasad bezpieczeństwa żywności wszczynane jest w naszym kraju po otrzymaniu informacji od Inspekcji Handlowej.

Podstawą działań są również sygnały od konsumentów oraz władz nadzoru innych państw UE. Gdy Prezes UOKiK stwierdzi, że produkt faktycznie stwarza zagrożenie dla życia i zdrowia, może m.in. zakazać wprowadzania go na rynek, zażądać oznakowania ostrzeżeniami o zagrożeniach, publikacji w prasie ostrzeżenia dla konsumentów, wyeliminowania zagrożenia, wycofania produktu, odkupienia go od posiadaczy.

[WIDEO] Mówi Michał Krukowski, specjalista ds. ubezpieczeń odpowiedzialności cywilnej i zarządzania kryzysowego AIG Europe Limited


żywność, targi WorldFood Warsaw, rynek żywności ekologicznej w Polsce, rolnictwo ekologiczne

Żywność ekologiczna to teraz prawdziwy hit. Coraz więcej upraw

Szacuje się, że rynek żywności ekologicznej w Polsce w 2015 r. osiągnął wartość ok. 800 mln zł, a w 2017 r. ma szansę przekroczyć 1 mld zł. Powierzchnia ekologiczna użytków rolnych w naszym kraju wynosi około 580 tys. ha. Liczba...

Ze względu na rosnącą liczbę wycofywanych produktów rośnie popularność polis CPI, czyli Contaminated Product Insurance. - Ubezpieczenie CPI pokrywa więcej kosztów niż tylko wydatki związane z wycofaniem produktu. Obejmuje nakłady na akcję marketingową, a nawet pokrywa koszty okupu, gdy klient dostaje telefon z żądaniem i groźbą, że w przeciwnym razie media otrzymają informacja o niekorzystnym zdarzeniu - wymienia Krukowski.

CPI ma zapewnić ochronę przeciwko szkodom katastroficznym, a jej głównym celem jest ochrona przedsiębiorstwa (producenta, importera, sprzedawcy) przed bankructwem w przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej.

- W Polsce ubezpieczenie kosztów wycofania produktu rynku jest wciąż dość mało popularne. Najczęściej mamy do czynienia z sytuacją, w której klient nigdy nie miał klauzuli wycofania produktów z rynku i prosi o wstępną indykację kwotową, czyli informację o tym, ile to wszystko by kosztowało. Często po jej otrzymaniu rezygnuje, bo takie ubezpieczenie to wyższa składka, a przedsiębiorca nie widzi w tym ryzyka - wyjaśnia przedstawiciel AIG Europe Limited.
żywność, marnowanie żywności, wyrzucanie żywności, znakowanie żywności, komisja europejska

Do kosza trafiają miliony ton żywności

Co roku w Unii Europejskiej marnuje się 88 mln ton jedzenia, czyli w koszach na śmieci ląduje ok. 20 proc. produkowanej żywności. Komisja Europejska szacuje związane z tym koszty na 143 mld euro. Jak wynika z badań ośrodka badań opinii...

Rzadko zakup polisy jest świadomą decyzją producenta, częściej są oni poniekąd do tego zmuszeni, ze względu na wymagania zagranicznych kontrahentów. Taki wymóg jest coraz powszechniejszy, ponieważ jeśli polski producent dostarczy na rynek niemiecki skażony produkt, to tamtejszy dystrybutor czy sprzedawca ponosi związane z tym koszty.

- Potencjał rozwoju ubezpieczeń CPI w Polsce jest coraz większy, ponieważ coraz częściej słyszy się o tym, że coś zostało wycofane z rynku, że duża sieć spożywcza wycofuje w kilku krajach dany produkt, czasem są to producenci polscy - mówi Krukowski.

Dla przykładu, koszt polisy CPI dla średniej wielkości producenta czekolady to kilkadziesiąt złotych rocznie. Nakłady związane z wycofywaniem produktu z rynku i ratowaniem wizerunku firmy mogą być liczone nawet w milionach złotych.

Standardowa polisa OC z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej, z rozszerzeniem o OC za produkt, sprawdza się w sytuacjach, gdy wywołał uszkodzenie ciała, problemy zdrowotne konsumenta czy doprowadził do jego śmierci. W takiej sytuacji firma ubezpieczeniowa wypłaca odszkodowanie poszkodowanemu lub jego rodzinie. W przypadku polis CPI beneficjentem świadczenia jest ubezpieczony, czyli producent, dystrybutor czy sprzedawca.

Poleć
Udostępnij