Eksport artykułów rolno-spożywczych nie zwalnia tempa

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Anna Wysoczańska PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
21-09-2022,13:40 Aktualizacja: 21-09-2022,13:57
A A A

25,9 mld euro wyniosły wpływy z eksportu polskich produktów rolno-spożywczych w okresie 7 miesięcy br. - były o 25,2 proc. wyższe niż przed rokiem. Głównie sprzedawano mięso drobiowe i papierosy - poinformował KOWR.

Zdaniem Marcina Wrońskiego, zastępcy dyrektora generalnego KOWR na ten wzrost wpływ miały m.in. kurs złotego względem euro oraz czynniki będące pochodną gospodarczych skutków konfliktu zbrojnego w Ukrainie, czynników inflacyjnych oraz zakłóceń w łańcuchach dostaw.

KPS dla WPR 20223-2027, Henryk Kowalczyk, Janusz Wojciechowski, dopłaty bezpośrednie

Dobre wykorzystanie środków z UE zapewni bezpieczeństwo żywnościowe

Jeśli dobrze wykorzystamy unijne środki, które teraz są na rolnictwo, to bezpieczeństwo żywnościowe będzie zapewnione dla następnych pokoleń - przekonuje Janusz Wojciechowski, komisarz UE ds. rolnictwa. Na antenie Radia Olsztyn polityk był...

Podobnie jak w latach poprzednich, produkty rolno-spożywcze z Polski były wysyłane przede wszystkim na rynek Unii Europejskiej. W okresie styczeń–lipiec dostawy do krajów Wspólnoty przyniosły 19,3 mld euro wpływów (+29 proc.), stanowiąc ponad 74 proc. przychodów uzyskanych z wywozu ogółem.

Do państw UE sprzedawano głównie: mięso drobiowe (1,8 mld euro), papierosy (1,6 mld euro), produkty mleczne (1,3 mld euro), mięso wołowe (1,0 mld euro), pieczywo i wyroby piekarnicze (1,0 mld euro), karmę dla zwierząt (0,9 mld euro), a także wyroby czekoladowe (0,8 mld euro).

Do krajów pozaunijnych sprzedaliśmy w tym czasie produkty o wartości 6,7 mld euro (+15 proc.). Na tamte rynki przede wszystkim trafiały: produkty mleczne (593 mln euro), mięso drobiowe (523 mln euro), wyroby czekoladowe (390 mln euro), pszenica (380 mln euro), pieczywo i wyroby piekarnicze (369 mln euro) oraz papierosy (320 mln euro).

Wroński zwrócił uwagę, że polska żywność jest już mocną i rozpoznawalną marką nie tylko w krajach UE, ale także w coraz większym stopniu na rynkach pozaunijnych. Szczególnie istotny jest bardzo duży, bo blisko 30 proc. wzrost wartości wywozu do Wielkiej Brytanii, która jest obecnie pod względem wartości kupowanych produktów największym partnerem handlowym Polski wśród krajów trzecich.
 

Poleć
Udostępnij