Blisko 81 mln ton towarów przeładowano w 2023 r. w Porcie Gdańsk. Najwyższe wzrosty w segmencie agro

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Dariusz Sokolnik PAP, (DK) | redakcja@agropolska.pl
27-01-2024,1:25 Aktualizacja: 27-01-2024,8:29
A A A

W 2023 roku w Porcie Gdańsk przeładowano blisko 81 mln ton towarów. Oznacza to wzrost o ponad 12,7 mln ton w porównaniu do 2022 r. – podały władze portu.

Aneta Urbanowicz z Portu Gdańsk poinformowała w przesłanym PAP komunikacie, że największy polski port przekroczył w 2023 roku kolejną barierę przeładunków. „Blisko 81 mln ton, oznacza wzrost o ponad 12,7 mln ton w porównaniu do 2022 r.” – przekazała.

Wyjaśniła, że najwyższe wzrosty procentowe – o 60 proc. - zanotowały towary agro.

„Terminale zbożowe przez cały rok pracowały na pełnych obrotach, co miało bezpośredni związek z blokadą portów ukraińskich nad Morzem Czarnym i tranzytem ukraińskiego ziarna przez m.in. polskie porty. W sumie w ciągu roku przeładunki zbóż w Porcie Gdańsk wyniosły prawie 3,1 mln ton, a rok wcześniej ok. 2 mln t”- podała Urbanowicz.

sejm, komisja rolnictwa, port gdynia, dzierżawa

Ważą się losy dzierżawy terminala zbożowego w Gdyni

Analizujemy zapisy przetargowe na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni. Do zawarcia ostatecznej umowy potrzebna jest zgoda ministra infrastruktury - poinformował w środę wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Marchewka odpowiadał na...

Jak podkreśliła, na wynik całościowy portu, największy wpływ miały jednak paliwa płynne.

„Podskoczyły o 47 proc., co oznacza przeładunek na poziomie 37,6 mln ton. Naftoport stał się naftowym hubem dla regionu. To właśnie przez gdański terminal paliwowy zabezpieczane są potrzeby rafineryjne zarówno Polski, jak i naszych najbliższych sąsiadów. Naftoport w ub.r. przeładował w sumie 36,6 mln ton ropy naftowej i paliw. Część tego ładunku to dostawy dla niemieckich rafinerii. Po odcięciu dostaw ropociągiem ‘Przyjaźń’ z Rosji, Polska stała się dla nich najważniejszą bramą” – tłumaczy przedstawicielka Portu Gdańsk.

„Jeśli chodzi o inne surowce energetyczne, które przez gdański port przypływają do Polski, to tak spektakularnych wzrostów, porównywalnych do tych, jakie miały miejsce w 2022 r., nie było. Bo i ustabilizowały się potrzeby rynkowe. Import węgla w gdańskim porcie utrzymał się na poziomie zbliżonym do ubiegłorocznego. Terminale węglowe obsłużyły 13,3 mln t, w tym w relacji importowej 12,5 mln t. Oznacza to wzrost o 1 proc. w stosunku do 2022 r.” – dodała.

Aneta Urbanowicz wskazała, że podobnie jest z drobnicą, której przeładunki sięgnęły 22,9 mln t, co oznacza niewielką korektę.

„Terminale kontenerowe zanotowały wzrost o 2,5 proc., co oznacza przeładunki na poziomie blisko 20,5 mln ton. Niewielka różnica jest też w grupie inne masowe – 3,5 mln, tj. spadek o 0,9 proc.” – wyjaśniła.

„Jak widać umiemy w pełni wykorzystywać dostęp do morza. Ufam, że port w Gdańsku w perspektywie kilku najbliższych lat, przekroczy barierę 100 mln ton przeładunków i będzie liderem na Bałtyku, nie tylko kontenerowym. Liczę na to, że będzie mógł konkurować jak równy z równym z portami ze ścisłej europejskiej czołówki – zaznaczył cytowany w informacji prezes Portu Gdańsk Łukasz Malinowski.

Jak podkreśla Aneta Urbanowicz, „rekordowe przeładunki oznaczają rekordowe wyniki finansowe”.

port, świnoujście, port świnoujście, terminal, terminal agro, rozbudowa, inwestycja, zboże, przeładunek, eksport

Terminal Agro w OT Port Świnoujście będzie rozbudowany. 40 mln zł na inwestycję

Roczne zdolności przeładunkowe dla zbóż w OT Port Świnoujście przekroczą dwa miliony ton. Stanie się to dzięki rozbudowie terminala AGRO o linię technologiczną. Na te inwestycję port podpisał umowę z POL INVEST PROJECTS. „Zawarcie...

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. za 2023 r. zanotował zysk netto na poziomie 224,4 mln zł. Dla porównania, w 2021 r. zysk był ponad trzykrotnie niższy - wynosił 65 mln zł. Spółka nie osiągnęłaby tak dobrych wyników, gdyby nie stawiała na rozwój infrastruktury portowej. Od 2018 r. ZMPG S.A. wydatkował na inwestycje i remonty blisko 1,3 mld zł, w tym 824 mln zł przeznaczono na projekty współfinansowane z funduszy unijnych CEF” – podała w komunikacie.

Cytowany w informacji wiceprezes Portu Gdańsk Kamil Tarczewski wskazał, że ze wsparciem unijnym poszerzono i pogłębiono tor wodny, przebudowano 5 km nabrzeży oraz poprawiono warunki żeglugi w Porcie Wewnętrznym.

„Dzięki temu do tej części portu mogą zawijać większe statki. W 2021 roku zakończyliśmy, nakładem 167 mln zł, rozbudowę i modernizację sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym, w ramach której, wybudowaliśmy 7 km dróg, 10 km torów oraz 4 nowe wiadukty. Ponad 82 mln zł pochłonęła zakończona pod koniec ub.r. rozbudowa rejonu Nabrzeża Przemysłowego. Przedsięwzięcie to w zdecydowany sposób poprawiło komunikację od strony lądu, usprawniło przeładunki. Ponadto pozwoli na skomercjalizowanie nowych terenów inwestycyjnych. W 2023 r. w ramach CEF 2, otrzymaliśmy blisko 100 mln euro dotacji na rozbudowę czterech kolejnych nabrzeży Portu Wewnętrznego, o łącznej długości blisko 2 km, wraz z infrastrukturą kolejową. Planowany okres realizacji inwestycji to lata 2023-2027” – tłumaczy wiceprezes Portu Gdańsk.

Poleć
Udostępnij