Ważą się losy dzierżawy terminala zbożowego w Gdyni

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Anna Wysoczańska PAP, (DK) | redakcja@agropolska.pl
25-01-2024,9:30 Aktualizacja: 25-01-2024,9:32
A A A

Analizujemy zapisy przetargowe na dzierżawę terminala zbożowego w Gdyni. Do zawarcia ostatecznej umowy potrzebna jest zgoda ministra infrastruktury - poinformował w środę wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Marchewka odpowiadał na posiedzeniu sejmowej komisji rolnictwa na dezyderat komisji ws. unieważniania konkursu dotyczącego dzierżawy terminala zbożowego w Porcie Gdynia, wystosowany 7 grudnia ub.r. Przypomniał, że cała procedura, która dotyczy wydzierżawienia terenu portu, została rozpoczęta przez poprzedni rząd i także przez poprzednią władzę została wybrana oferta. Jak wyjaśnił, ogłoszenie postępowania na dzierżawę terminala miało miejsce we wrześniu 2022 r., 8 listopada ub.r. nastąpił wybór oferty. Przetarg dotyczył dzierżawy terminala, tj. dwóch nieruchomości portowych do 2053 r.

port gdynia, terminal zbożowy, zboże, eksport, przetarg, dzierżawa, umowa

Zarząd portu Gdynia: przetarg na dzierżawę terminalu zbożowego warunkiem zachowania dofinansowania z UE

Przeprowadzenie przetargu na dzierżawę terminalu zbożowego porcie było bezwzględnym warunkiem zachowania dofinansowania ze środków UE na przebudowę nabrzeży i pogłębienie basenów w gdyńskim porcie - poinformował w komunikacie Zarząd...

Trwa analiza zapisów przetargowych

15 grudnia 2023 r. została zawarta z konsorcjum przedwstępna warunkowa umowa dzierżawy terminala. Zarząd Morskiego Portu Gdynia poinformował, że w wyniku przeprowadzonego publicznego postępowania w trybie przetargu za najkorzystniejszą została uznana oferta złożona przez konsorcjum: Szczecin Bulk Terminal, Tapini oraz Ribera.

Marchewka poinformował, że umowa ta nie jest ostateczna. Do jej zawarcia wymagane jest uzyskanie przez przyszłego dzierżawcę decyzji dotyczącej zamiaru koncentracji i zgody na zawarcie umowy, którą wydaje minister infrastruktury. Zaznaczył, że potencjalny dzierżawca w sprawie zgody na koncentrację wystąpił z wnioskiem do Komisji Europejskiej, na razie decyzji nie ma.

"Jesteśmy teraz na etapie analizowania w sposób szczegółowy tych zapisów przetargowych i rozpatrywania różnych możliwych wariantów co do zakończenia tego przedsięwzięcia" - powiedział wiceminister. Zapewnił, że sprawa jest traktowana priorytetowo.

po, pis, posłowie, kołodziejczak, port, port gdynia, terminal zbożowy, zboże

Posłowie KO: PiS oddaje w obce ręce terminal zbożowy w Gdyni. Port: potrzebne są jeszcze zgody prezesa UOKiK, ministra i zarządu

Na naszych oczach rząd PiS oddaje w obce ręce terminal zbożowy w Gdyni, wyremontowany, przygotowany, by obsługiwały go duże statki - podkreślają posłowie KO. Do zawarcia umowy dzierżawy niezbędna jest uzyskanie zgody prezesa UOKiK, ministra...

To największy port zbożowy na Bałtyku

Dodał, że z ustawy o portach i przystaniach morskich wynika, że są cztery przesłanki, w których minister może odmówić udzielenia zgody na dzierżawę: są to m.in. zagrożenie obronności państwa, bezpieczeństwa publicznego; niezgodność przewidywanego sposobu zagospodarowania nieruchomości ze strategiami rozwoju; stwierdzenie niezgodności z planem rozwoju portu; inny ważny interes publiczny.

Wiceszef resortu infrastruktury zaznaczył, że port w Gdyni jest największym portem zbożowym na Bałtyku z przeładunkami ziarna na poziomie 4,5 mln ton. "Funkcjonowanie tego portu z punktu widzenia działalności przeładunkowej i bezpieczeństwa ekonomicznego i żywnościowego jest bardzo istotne" - ocenił Marchewka. Dodał, że nie bez znaczenia jest też fakt, że te dwa nabrzeża zostały wyremontowane ze środków unijnych za kwotę ponad 200 mln zł.

Trzeba zadać pytania o zarządzanie KGS

Posłowie, m.in. Kazimierz Plocke (KO) i Robert Telus (PiS) pytali, dlaczego do przetargu na dzierżawę terminala w Gdyni nie przystąpiła Krajowa Grupa Spożywcza, a także czy nadal KGS będzie podlegała pod Ministerstwo Aktywów Państwowych, zamiast pod resort rolnictwa.

"Przyjęliśmy koncepcję, że ona nadal pozostanie w MAP" - odpowiedział wiceminister aktywów Zbigniew Ziejewski.

port gdańsk, speed, magazyn przeładunkowy, zboże, inwestycja

W gdańskim porcie otwarto magazyn do przeładunku zboża

W czwartek firma Speed, operator realizujący przeładunki w portach morskich w Gdańsku i Gdyni, otworzył magazyn o powierzchni 4 tys. m kw. do przeładunku zbóż wraz z otaczającymi go placami składowymi i manewrowymi w Porcie Gdańsk -...

"Panie ministrze Telus, przez te lata, które pan rządził, nic pan nie zrobił, nie zaprosił pan Krajowej Grupy Spożywczej, by startowała w tym przetargu (...). Ta grupa miała duże szanse, by wystartować w tym przetargu" - stwierdził Ziejewski. Jak zauważył, w skład KGS wchodzi spółka Elerwarr, która ma duże magazyny zbożowe.

Wiceminister rolnictwa Stefan Krajewski przypomniał, że KGS miała być dużym holdingiem, będącym dużym graczem odpowiadającym na wyzwania rynku. "To, że połączono kilka spółek nie zmieniło nic (...). Elewarr łącznie z Zamojskimi Zakładami Zbożowymi miał w ub.r. 120 mln zł straty" - poinformował wiceminister. "Trzeba by zapytać o kwestię zarządzania i działania Krajowej Grupy Spożywczej, bo to co widzimy nie napawa optymizmem" - podkreślił Krajewski.

Komisja rolnictwa przyjęła odpowiedź na dezyderat ws. dzierżawy terminala w porcie Gdynia.

Poleć
Udostępnij