Rolnicy dostaną większy zwrot akcyzy od paliwa? Projekt wraca do komisji

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Marcin Musiał PAP, (em) | redakcja@agropolska.pl
08-11-2018,8:10 Aktualizacja: 08-11-2018,8:20
A A A

Z powodu poprawek złożonych przez PO, projekt dotyczący zwrotu akcyzy od paliwa rolniczego wróci do sejmowej komisji finansów publicznych. Autorzy poprawek chcą większej pomocy dla rolników, niż zaproponował rząd.

W Sejmie odbyło się drugie czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o zwrocie podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego wykorzystywanego do produkcji rolnej.

prawo,  stawki zwrotu podatku akcyzowego, zwrot pieniędzy, rolnictwo, MRiRW

Limit zwrotu akcyzy zawartej w paliwie wzrośnie do 100 litrów na hektar

Sejmowa komisja finansów poparła w czwartek rządowy projekt ustawy podnoszący kwotę zwrotu akcyzy zawartej w cenie paliwa wykorzystywanego przez rolników. Limit zwrotu ma wzrosnąć z 86 litrów paliwa do 100 litrów na...

Jerzy Gosiewski, który występował w podwójnej roli; jako sprawozdawca prac komisji finansów publicznych oraz reprezentant PiS, wyjaśnił, że zmiany mają głównie na celu wzmocnienie producentów rolnych i hodowców przez m.in. zwiększenie limitu oleju napędowego zużywanego na hektar upraw rolnych.

Dodał, że wprowadzony ma też być limit zużycia oleju napędowego w odniesieniu do jednej tzw. dużej jednostki przeliczeniowej bydła.

Komisja przyjęła poprawki legislacyjne oraz poprawkę polegającą na wyznaczeniu terminu zachowania mocy obowiązywania dotychczasowych przepisów wykonawczych do 31 grudnia 2019 r.

- W związku ze wzrostem kosztów produkcji, przy niskich cenach produktów rolnych, wprowadzane są zmiany, które wynikają z potrzeby zwiększenia konkurencyjności polskich gospodarstw rolnych na unijnym rynku. Wzrastające wymagania jakościowe i standardy technologiczne w produkcji rolnej i zwierzęcej przyczyniają się do wzrostu zapotrzebowania na paliwa - tłumaczył.

paliwo, kradzież, kradzież paliwa, Elbląg, przestępstwo, policja

Kradli paliwo z ciągników. Złodziejskie trio zatrzymane

Trzech mężczyzn w wieku 19, 27 i 43 lat zatrzymali policjanci z Elbląga (woj. warmińsko-mazurskie) w związku z licznymi kradzieżami, przede wszystkim oleju napędowego. Gdy funkcjonariusze chcieli w nocy zatrzymać do kontroli na ul. Warszawskiej w...

Poinformował, że z badań wynika, że średnie zużycie paliwa do produkcji rolnej na hektar wynosi 82-138 litrów, a w przypadku paliwa wykorzystywanego do prac związanych z chowem i hodowlą bydła w przeliczeniu na dużą jednostkę przeliczeniową bydła, kształtuje się między 30 a 105 litrów.

Dlatego, wskazał, projekt przyjmuje zużycie na poziomie odpowiednio 100 litrów i 30 l.  

Zbigniew Ajchler z PO zauważył, że od lat rolnicy domagają się "urealnienia" faktycznego zużycia oleju napędowego zużywanego na hektar w produkcji rolniczej.

- Z roku na rok wzrasta udział kosztów paliw w kosztach ogółem produkcji" - mówił. Jego zdaniem propozycje rządu dają zaledwie 14 litrów więcej.

- To jest niepoważne, dlatego klub PO będzie wnosił poprawki zwiększające limit do 120 litrów na hektar, co nie jest liczbą zadowalającą rolników (...), ale bardziej oddającą średnią rzeczywistą zużycia - poinformował.

paliwo, ceny paliw, olej napędowy, benzyna, ropa naftowa

Paliwa będą jeszcze droższe. Wszyscy dostaniemy po kieszeni

Wysoka produkcja ropy naftowej i konflikty polityczno-gospodarcze między największymi producentami i odbiorcami tego surowca będą oddziaływać na jego ceny w nadchodzących miesiącach. Inwestorów czekają nerwowe miesiące, bo trudno oszacować...

Paulina Hennig-Kloska z Nowoczesnej zaznaczyła, że rolnicy "nie zostawili na tym projekcie suchej nitki". Jej zdaniem wzrost kosztów paliwa to nie tylko efekt wzrostu ceny baryłki ropy, ale także polityki rządu.

Wskazała np. na opłatę paliwową, która "dokłada po 10 gr do litra" i obciąża po równo wszystkich tych, którzy wykorzystują pojazdy mechaniczne. Według posłanki wskutek zmian, opłacalność produkcji rolnej w Polsce się nie zmieni.

Reprezentujący PSL-UED Marek Sawicki ocenił, że wzrost dofinansowania zwrotu podatku akcyzowego jest niewielki. Zaznaczył, że zgadza się z większością tez Ajchlera, ale jednocześnie dostrzega, że "rząd się stara (...) obiecując podwojenie dopłat - realizuje to".  

Według ludowca dobre chęci trzeba docenić, dlatego - jak zapewnił - PSL poprze projekt i będzie głosował za nim, "z nadzieją, że będzie tego nieco więcej, że rosnące koszty - także w wyniku polityki rządu - będą przez rząd rolnikom rekompensowane".

zwrot akcyzy za paliwo rolnicze, dopłaty do paliwa rolniczego, olej napędowy, ministerstwo rolnictwa

Od 2019 roku rolnicy dostaną wyższy zwrot akcyzy od paliwa rolniczego

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy podnoszący zwrot akcyzy od paliwa rolniczego. Dzięki temu mają spaść koszty produkcji w gospodarstwach.   W ostatnich latach wzrosły koszty produkcji rolnej, w tym związane z wykorzystaniem paliwa....

Tadeusz Romańczuk, wiceminister rolnictwa mówił, odpowiadając na pytania posłów, to dobry projekt, skoro nikt nie zadeklarował, że będzie głosował przeciw niemu. - Oczywiście, że (...) każdy może powiedzieć, że za mało, ale możliwości budżetu na 2019 r. są takie, a nie inne" - powiedział. Obiecał, że w następnych latach na pewno resort rolnictwa będzie zabiegać o to, aby te dopłaty zwiększać.

Projekt zakłada podniesienie limitu zużywanego oleju napędowego na 1 ha upraw rolnych. Teraz zwrot przysługuje do 86 litrów paliwa, a ma być 100 litrów na hektar. Przy obecnej stawce w wysokości 1 zł za litr, która jest określana oddzielnie przez Radę Ministrów, oznacza podniesienie zwrotu kosztów paliwa z 86 do 100 zł.

Ponadto zaproponowano zwiększenie oraz wprowadzenie limitu zużycia oleju napędowego do 1 dużej jednostki przeliczeniowej bydła (DJP). Dotyczy to przypadków prowadzenia chowu i hodowli bydła, do którego przysługuje zwrot części podatku akcyzowego zawartego w cenie paliwa zakupionego do tej produkcji. W tym przypadku przyjęto zużycie oleju napędowego w wysokości 30 litrów na 1 DJP bydła.

Projekt wprowadza też zmianę terminu określenia przez Radę Ministrów, (w rozporządzeniu) stawki zwrotu podatku akcyzowego na 1 litr oleju napędowego na rok następny, czyli do 31 grudnia, zamiast do 30 listopada. Znowelizowana ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2019 r.
 

Poleć
Udostępnij