Przeładują więcej zbóż i pasz. Port w Gdynia czeka rozbudowa

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: PAP, (zac) | redakcja@agropolska.pl
22-09-2016,8:20 Aktualizacja: 22-09-2016,8:33
A A A

W 2018 r. do portu w Gdyni będą mogły wpływać statki o dł. do 400 m, dużo większe niż obecnie. Ma to umożliwić budowa nowej tzw. obrotnicy. Realizacja inwestycji ma się rozpocząć w tym roku. Niedługo mają być otwarte oferty firm zainteresowanych budową.

Aktualnie do gdyńskiego portu mogą wpływać statki o maksymalnej długości ok. 320-330 metrów (masowce) i ok. 240 m (kontenerowce). Urządzenie portowe, jakim jest obrotnica, pozwala na obrócenie jednostki przed wejściem do portu.

Budowa nowego magazynu w gdyńskim porcie kosztowała 26 mln zł.

W porcie w Gdyni powstał magazyn na zboże i pasze

Czterokomorowy magazyn zbożowy o pojemności 60 tys. ton został oddany do użytku w porcie w Gdyni przy Nabrzeżu Śląskim. Magazyn ma stanowić zasadniczą część bazy paszowo-zbożowej na terenie Morskiego Terminalu Masowego Gdynia sp. z o.o. Zakłada...
Realizacja tego przedsięwzięcia pozwoli na zniwelowanie ograniczeń nawigacyjnych w gdyńskim porcie i umożliwi przyjmowanie największych statków kontenerowych zawijających na Bałtyk.

Prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia (ZMPG) Adam Meller podał w środę dziennikarzom, że nowa obrotnica nr 2 o średnicy 480 m zostanie oddana do użytku na początku 2018 roku. Obecna ma średnicę 385 metrów. Koszt przebudowy szacowany jest na około 110 mln zł netto.

Do rozbudowy urządzenia niezbędny był zakup nieruchomości i uzyskanie uzgodnień od Stoczni Marynarki Wojennej. W ramach projektu planuje się m.in. wyburzenie części pirsów nr II i III, przebudowę Nabrzeża Gościnnego, budowę nowego stanowiska dla doku pływającego Stoczni Marynarki Wojennej oraz roboty czerpalne.

- Nie ukrywam, że obrotnica jest naszym "oczkiem w głowie" (…) do realizacji projektu dopingują nas też władze dwóch działających w porcie terminali kontenerowych - dodał.

Port gdańsk, transport morski, zboża, pieniądze z Unii Europejskiej, port

Dzięki modernizacji portu będzie można eksportować więcej zbóż

Prawie 119 mln euro, najwięcej w historii, otrzyma Port Gdańsk z UE na realizację trzech projektów transportowych. Do 2020 r. ma być m.in. zmodernizowany tor wodny i rozbudowane nabrzeża w Porcie Wewnętrznym oraz drogi w Porcie Zewnętrznym....
Spółka podkreśla, że realizacja obrotnicy jest strategicznym przedsięwzięciem, które jest warunkiem niezbędnym dla pozostania portu w Gdyni w ścisłej czołówce kontenerowych portów Morza Bałtyckiego. Projekt zgłoszony został do dofinansowania unijnego z programu POIiŚ 2014-2020.

Dyrektor ds. infrastruktury ZMPG, Leszek Jurczyk podał dziennikarzom, że w poniedziałek będą otwarte oferty cenowe pięciu firm, które wcześniej wyraziły zainteresowanie budową obrotnicy. Budowa powinna się rozpocząć jeszcze w tym roku, po kilku latach starań.

Zaznaczył, że planuje się, żeby jeszcze przed oddaniem do użytku większej obrotnicy w 2018 r. w trakcie realizacji inwestycji umożliwić wpłynięcie do portu większych jednostek. Wyjaśnił, że chodzi o przygotowanie tymczasowego akwenu umożliwiającego obrót większych statków.

W latach 2018–2020 w porcie planowane jest poszerzenie do 280 m i pogłębienie do 17 m zewnętrznego toru podejściowego (realizowane przez Urząd Morski w Gdyni) oraz pogłębienie akwenów wewnątrz portu do 16 m, poszerzenie wejścia wewnętrznego portu do ok. 140 m i przebudowę nabrzeży przyległych do Kanału Portowego (realizowane przez ZMPG-a S.A.).

gdynia_port_kontenerowiec_pap

Port w Gdyni przyjął najdłuższy kontenerowiec w historii

Do portu w Gdyni w piątek rano wpłynął najdłuższy i jeden z największych w historii obsługiwanych w tym porcie kontenerowców; ma ponad 324 metry długości i może przewozić prawie 8,1 tys. TEU czyli standardowych kontenerów. Statek jest...
Realizacja projektu za ok. 660 mln zł brutto pozwoli na bezpieczne zawijanie do portu nawet największych statków, o zanurzeniu do 15 metrów.

Także nabrzeża będą dostosowane do obsługi dużych statków. Jednocześnie ZMPG planuje budowę nowych magazynów oraz rozbudowę terminala intermodalnego.

Aktualna "Strategia rozwoju Portu Gdynia" zakłada, że w roku 2027 zdolność przeładunkowa portu wyniesie ok. 44,5 mln ton, a przeładunki 32 mln ton, w tym 2/3 będą stanowiły przeładunki drobnicy skonteneryzowanej i ro-ro, a 1/3 ładunki masowe.

W 2015 r. port przeładował 18,1 mln ton, ok. 6 proc. mniej niż w 2014 r. Największy wzrost (o 28 proc.) zanotowano w przeładunkach zbóż; przeładowano ponad 3,7 mln ton zbóż i pasz. Największy spadek zanotowano w przeładunkach drobnicy (kontenerów) oraz węgla i koksu. Obroty kontenerowe spadły o 19,4 proc., z 849 123 TEU w 2014 r do 684 796 TEU w 2015 r. (TEU - pojemność standardowego kontenera - PAP).

ZMPG, powołując się na niedawno opublikowany raport firmy Actia Forum w zakresie znaczenia portów morskich dla handlu i gospodarki narodowej, podał, że "porty morskie odpowiadają za tworzenie lub funkcjonowanie w gospodarce narodowej (2015 rok) 42 tysięcy przedsiębiorstw, 227 tysięcy miejsc pracy, 30,5 mld zł wartości dodanej brutto i 19,2 mld zł przychodów budżetowych".

ZMPG zarządza terenami i infrastrukturą portu w Gdyni na powierzchni ponad 500 ha. Na jego terenie działają niezależne spółki eksploatacyjne, m.in. Bałtycki Terminal Drobnicowy, Morski Terminal Masowy, Bałtycka Baza Masowa, Portowy Zakład Techniczny oraz Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT) i Gdynia Container Terminal (GCT).

Poleć
Udostępnij