Najszerszy wytrząsacz w historii

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: Przemysław Olszewski | olszewski@rpt.pl
26-09-2022,11:15 Aktualizacja: 26-09-2022,11:22
A A A

Flagowe klawiszowe kombajny zbożowe czołowych marek mają dzisiaj imponujące osiągi. To jednak ćwierć wieku temu zbudowano największą taką samojezdną maszynę w dziejach rolnictwa. Podczas ubiegłorocznych żniw udało nam się dotrzeć do jednego z niewielu użytkowników w Polsce TopLinera 8 XL z niemieckiej stajni Deutz-Fahr.

Lata 90. minionego wieku to bardzo ciekawy i burzliwy okres na rynku kombajnów zbożowych. Podczas gdy większość producentów zdecydowała się wyposażać swoje flagowe okręty żniwne w różnej postaci systemy separacji rotacyjnej, Deutz-Fahr postanowił pozostać wiernym wytrząsaczowi klawiszowemu, ale nie kosztem wydajności.

ciągniki Deutz-Fahr, Jarosław Figurski, RPT, Rolniczy Przegląd Techniczny

Deutz-Fahry na trzy piątki

Specjalistyczne ciągniki Deutz-Fahr serii 5DF, 5DV i 5DS wyróżnia niewielka szerokość mieszcząca się w zakresie od 1166 do 1671 mm. Dlatego sprawdzają się podczas pracy w sadach czy winnicach. Najnowsze modele tych traktorów mają nową...

Pierwsze prototypowe egzemplarze monstrum z Lauingen zbudowano w 1997 r. z oznaczeniem 4120 HTSV, nawiązującym do symboliki mniejszych TopLinerów. Szybko jednak odstąpiono od tego klucza i pojawiła się docelowa nazwa 8 XL, która jasno komunikuje liczbę klawiszy wytrząsacza oraz rozmiar tego podzespołu. Produkcję maszyny według oficjalnych danych zakończono w 2001 r.

Informacja o liczbie zbudowanych egzemplarzy, jaką otrzymaliśmy bezpośrednio od Deutz-Fahra jest naszym zdaniem nieco zaniżona. Producent podaje, że linie montażowe opuściło 70-80 sztuk. Według ustaleń RPT powstało ich przynajmniej o kilkanaście więcej.

Gospodarstwo rolne, które odwiedziliśmy, ma aż trzy TopLinery 8 XL. Jedna z maszyn jest na chodzie, a dwie pozostałe pełnią rolę dawców części. Udział elementów zunifikowanych z mniejszymi modelami serii TopLiner był dość niski. Przeważały części charakterystyczne jedynie dla niemieckiego ośmioklawiszowca. Pracująca maszyna kosi rocznie około 100 ha ozimin: rzepaku, pszenżyta i pszenicy.

ciągniki Deutz-Fahr serii 6C, Deutz-Fahr, RPT, Rolniczy Przegląd Techniczny

Deutz-Fahr zaprezentował ciągniki serii 6C

Deutz-Fahr wprowadza na rynek 3 modele ciągników serii 6C o mocach maksymalnych 120, 129 i 136 KM. Można do nich wybrać jedną z trzech skrzyń biegów, w tym całkowicie nową RVshift ze wszystkimi przełożeniami (20/16) zmienianymi...

Ważący bez hedera 15,9 t TopLiner 8 XL został zaprojektowany, by w korzystnych warunkach wymłacać 45-50 t ziarna pszenicy na godzinę, co plasowało go wówczas w światowej czołówce pod względem wydajności. W szranki z nim mogły wtedy stanąć jedynie Claas Lexion 480 i MDW Arcus. W momencie wprowadzania flagowca ze stajni Deutz-Fahr na rynek, dysponował on najsilniejszą jednostką napędową. W tej kategorii był bezkonkurencyjny.

Moc jest jednak jedną z wielu składowych rzutujących na wydajność łanową. A jakimi osiągami może się pochwalić maszyna, której raport z pracy prezentujemy? O tym później. Najpierw rzućmy tradycyjnie okiem na budowę tego unikatowego kombajnu.

TopLinera 8 XL można było uzbroić m.in. w klasycznej budowy zespół żniwny o szerokości 6,3 lub 7,2 m, które adresowano również dla największych sześcioklawiszowców tej serii, czyli 4080 HTS i 4090 HTS. Specjalnie dla flagowca skonstruowano ponadto heder 9-metrowy. Tyle wiemy z oficjalnych źródeł. Producent jednak nigdzie się nie chwalił jeszcze jedną własną jednostką żniwną. Spotkaliśmy bowiem egzemplarze wyposażone w heder o szerokości 8,2 m.

Właśnie w tym rozmiarze przystawkę zamontowano na gardzieli maszyny, którą mieliśmy okazję podziwiać w polu.
 

  • Cały artykuł dostępny jest w czerwcowym wydaniu "Rolniczego Przeglądu Technicznego" ZAPRENUMERUJ
Poleć
Udostępnij
Aktualne wydanie RPT
5/2024

Amazone Crop Care Tour

Poczciwy poznaniak sieje pszenicę jarą

Wynajem krótkoterminowy ciągników Claas

Trendy i rozwiązania techniczne rolnictwa cyfrowego

 PRENUMERATA (płatność elektroniczna) RPT