Polska trzecim największym producentem piwa w UE

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: PAP Biznes, (zac) | redakcja@agropolska.pl
27-12-2017,8:00 Aktualizacja: 27-12-2017,8:43
A A A

Branża browarnicza ocenia, że do końca 2017 r. nie odrobi 2-proc. spadku produkcji zanotowanego w okresie styczeń-październik. Na słabszy rok wpłynęła przede wszystkim gorsza pogoda i brak dużych wydarzeń sportowych - poinformował prezes ZPPP Browary Polskie.

W 2018 r. browarnicy mogą być zmuszeni do zmian strategii przez ograniczenia dot. emisji reklam.

- Pogoda i duże wydarzenia sportowe zawsze mają wpływ na branżę, w tym roku nam nie dopisały. Spadku produkcji nie uda się odrobić w IV kwartale, który jest okresem niższej sprzedaży dla branży w porównaniu z latem - powiedział na konferencji Andrew Highcock, prezes Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego - Browary Polskie.

akcyza na piwo, produkcja piwa, ministerstwo finansów, browary regionalne, browary rzemieślnicze

Rząd chce obniżyć akcyzę na piwo. Wszyscy na tym zyskają?

Planowana obniżka akcyzy na piwo ma być impulsem do zwiększania produkcji. Zdaniem Marka Kamińskiego, przedstawiciela browarów rzemieślniczych na tej zmianie najbardziej zyskają jednak duże browary regionalne, a najmniej małe....
Na te rzeczy nie mamy wpływu, natomiast jeśli chodzi o wartość to tutaj widzimy pozytywny trend, Polacy płacą średnio drożej, bo piją lepiej: więcej specjalności czy piw bezalkoholowych - dodał.

- Mamy wpływ na wartość w pewnym zakresie, pod warunkiem, że będziemy mieli stabilne warunki do prowadzenia działalności biznesowej - stabilne także pod względem regulacyjnym. Ostatnio jednak widzimy, że dużo się dzieje wokół naszej branży i te projekcje dotyczące przyszłego roku są dla nas znakiem zapytania, ponieważ dużym znakiem zapytania są warunki w jakich będziemy działać - zaznaczył Highcock.

Wśród zagrożeń rozwoju branży Highcock wskazał propozycję zakazu emisji reklam piwa od godziny 6 do 23, zaproponowanego w listopadzie przez Ministerstwo Zdrowia. Ograniczenie, zdaniem Iwony Jacaszek-Pruś, dyrektora ds. korporacyjnych Kompanii Piwowarskiej, mogłoby ograniczyć pozytywny wpływ przyszłorocznego mundialu.

- Biorąc pod uwagę Mistrzostwa Świata w Rosji, większość meczów odbędzie się w godzinach zakazanych. Według tego, co jest zapisane w projekcie zakaz wchodziłby dokładnie w połowie mistrzostw, czyli 30 czerwca - powiedziała Iwona Jacaszek-Pruś.

Produkcja piwa w Polsce -IERiGŻ publikuje dane

Produkcja piwa w Polsce w 2017 r. spadnie o 2,2 proc. i wyniesie 40,5 mln hl - wynika z raportu IERiGŻ. Instytut prognozuje, że deficyt w handlu produktami alkoholowymi w 2017 r. wyniesie 327 mln EUR. "Na podstawie miesięcznych danych o...
- Musimy w tym momencie przemyśleć czy będziemy zgodnie z założeniami wprowadzać nowe produkty. Przy zakazie reklamy największe szanse mają marki, które są znane, więc ten projekt zmienia zupełnie podejście do strategii firmy, a ponieważ sprawa jest świeża, rozważamy wiele scenariuszy - dodała Jacaszek-Pruś.

Wśród czynników, które mogą mieć negatywny wpływ na branżę Jacaszek-Pruś wymieniła także ograniczenia dotyczące liczby punktów sprzedaży i godzin sprzedaży alkoholu, zniesienie górnego limitu składek na ZUS i zakaz handlu w niedziele.

Wśród pozytywnych wydarzeń dla branży wskazano publikację w listopadzie projektu Ministerstwa Finansów, który przewiduje 50 proc. niższy podatek akcyzowy dla browarów produkujących mniej niż 200 tys. hektolitrów piwa.

piwo, alkohol, nowy browar, Pinta, Żywiec, śląskie, praca, nowy browar

Rusza budowa nowego browaru. Więcej piwa i miejsca pracy

Pinta rozpocznie w tym tygodniu budowę własnego browaru w gminie Radziechowy-Wieprz koło Żywca. Pod koniec 2018 r. rozpocząć się tam ma warzenie piwa. Roczne zdolności produkcyjne docelowo osiągną 50 tys. hl - podała spółka w komunikacie. Po...
Zdaniem Jacaszek-Pruś daje to szansę mniejszym browarnikom przeznaczenia zaoszczędzonych na podatku środków na inwestycje w browary lub nowe marki.

Podczas konferencji Barłomiej Morzycki, dyrektor generalny ZPPP Browary Polskie, poinformował, że w 2016 roku w Polsce powstały 63 nowe browary. Polska jest trzecim największym producentem piwa w Unii Europejskiej.

Według danych GUS spożycie piwa per capita utrzymywało się w latach 2012-2016 na poziomie 97-99 l. Wydatki na reklamę piwa w telewizji wzrosły w tym okresie o 47 proc.

Poleć
Udostępnij