Agroport potrzebny od zaraz. Inwestycja ruszy w tym roku?

Poleć
Udostępnij
Autor tekstu: (dk) | redakcja@agropolska.pl
12-10-2017,9:25 Aktualizacja: 12-10-2017,9:41
A A A

Witold Strobel, dyrektor generalny Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa przekonuje, że szybko należy stworzyć agroport. - Takie okno na świat jest potrzebne, szczególnie, gdy mamy embargo na sprzedaż polskich produktów rolnych do Rosji - mówi.

Terminal miałby powstać w jednym z portów morskich i zapewnić eksport cukru, zboża i ewentualnie innych artykułów rolnych. - Jest potrzebny, podobnie jak promocja naszej żywności na świecie - tłumaczył posłom z sejmowej komisji rolnictwa.

port elbląg, elbląg, produkty roślinne, kontrola fitosanitarna, ministerstwo rolnictwa

Port Elbląg otwiera się na produkty roślinne

Przez Port Morski Elbląg będą mogły być wwożone do Polski rośliny, produkty roślinne i przedmioty, które podlegają granicznej kontroli fitosanitarnej. Do tej pory uprawnione do tego były tylko porty w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i...

Zbigniew Babalski, wiceminister rolnictwa podkreślił natomiast, że decyzja o budowie już zapadła. - To kwestia ruszenia z inwestycją jeszcze w tym roku. Jeżeli nie będzie przeszkód natury technicznej, to jest sprawa dwóch, maksymalnie trzech lat. Nie znaczy to, że port wystartuje z eksportem dopiero za trzy lata. Już w tym roku będziemy próbowali rozpocząć wywóz. Nie z tego miejsca, ale z gdańskiego portu, gdzie taką próbę podejmuje już Krajowa Spółka Cukrowa - zapewniał polityk.

Waldemar Sochaczewski, zastępca dyrektora generalnego KOWR zaznaczył, że agroport jest wieloletnią inwestycji. - Chcemy, by wspierał eksport żywności. Przykładem jest rynek zbóż. Jeszcze 8-10 lat temu wywóz wynosił 2,5-3,5 mln ton, dzisiaj w ekwiwalencie ziarna przekraczamy 7 mln ton, a w samym ziarnie ponad 6,5 mln ton. Wysokość wysyłek zbóż zobowiązuje - wskazywał.

Dodał, że mamy dwa wielkie porty związane z sektorem agrarnym: w Gdyni i Szczecinie, gdzie funkcjonuje elewator "Ewa". - Potrzebny jest trzeci duży port, który wspomógłby eksport - wyjaśniał wiceszef KOWR.

port, szczecin, świnoujście, terminal zbożowy, zboża, transport zbóż

Więcej przeładunków w portach. Coraz większy ruch na terminalu zbożowym

Blisko o trzy procent wzrosły przeładunki w portach Szczecin i Świnoujście w ciągu dziewięciu miesięcy br. w porównaniu do analogicznego okresu w 2015 r. Wzrastają przeładunki paliwa, drobnicy i zbóż, a maleją m.in. węgla i...

Ośrodek wraz z Giełdą Papierów Wartościowych buduje platformę żywnościową, a inwestycja jest bardzo zaawansowana.

- Chodzi o to, żeby w Polsce polski eksporter, bądź zagraniczny importer miał łatwy dostęp do ogólnokrajowego przetargu, mógł kupić polską pszenicę, ulokować towar w agroporcie i wywieźć w dowolnym czasie. Lokujemy kilkaset tysięcy ton pszenicy, na rynku egipskim czy angielskim, a z roku na rok poziom ten wzrasta. Rosną wyzwania, więc chcemy podnieść atrakcyjność eksportową naszych rynków - stwierdził Sochaczewski.

Agroport mógłby również mieć duże znaczenie w sytuacji uwolnienia spod kwotowania rynku cukru. - Czeka nas konfrontacja cenowa i logistyczna z wieloma krajami. Dlatego cieszy decyzja o budowie wspomagającego silosu cukrowego właśnie w porcie, by lokować eksport nadwyżki strukturalnej i sprawnie ją wywozić - nakreślał na koniec urzędnik.
 

Poleć
Udostępnij